Hundefitness

Hundefitness er meget gavnligt for din hunds mobilitet.

Mobilitet kan deles op :

  • Styrke
    • Den eksplosive power, som f.eks. at springe. Styrketræning giver muskelmasse, der bl.a. beskytter knoglerne.
  • Udholdenhed
    • Kan også kaldes cardio, kondition eller stamina. Udholdenhed er hundens evne til at være aktiv i længere tid.
  • Balance
    • Evnen til at forskyde vægten så kroppen stadig er i ro (balance).
  • Koordination
    • Kropsbevidsthed og evnen til vide hvor kropsdelene er i forhold til hinanden. 
  • Fleksibilitet
    • At kunne bevæge led i store bevægelser/yderstillinger

Hvert område kan trænes mere eller mindre seperat. Mange gange vil træningsøvelser ramme mere end ét punkt. Ved at forbedre alle 5 områder bliver det enkelte bedre end hvis dette blev trænet alene. De gør hinanden stærke.

Nogle grene af hundesporten bruger mere udeholdenhed end andre, mens nogle har brug for mere balance end andre. 

Jeg er selv blevet grebet en hel del af at træne og arbejde med hundenes mobilitet. Dels fordi jeg kan se hvor meget det styrker min og min hunds samarbejde generelt, men også fordi det giver super meget mening i forhold til det jeg gerne vil med min hund. Hundesporten bliver stadig mere og mere krævende lige som sport i menneskeverdenen også bliver det. Vi ser noget nær ALDRIG en sportsudøver stille til en konkurrence uden at have gjort sit bedste for at komme i topform til netop sin sportsgren. Ikke blot ved at træne selve sporten, men også ved at træne sin generelle form. 

For familiehunden kan mobilitetstræning dels være med til at give dem et længere og bedre liv, men også være en sjov aktivitet sammen med familien.

Læg en træningsplan og hold dig til få øvelser ad gangen.

Varm op:

Inden hver fitness skal du varme din hund op med en kort gåtur på 5-10 minutter. Det kan være rundt i haven e.l. IKKE vild leg eller løb, men rolig gang eller trav. Du kan også lave nogle opvarmningsøvelser som sætter gang i musklerne og blodomløbet. Det snakker vi om den første gang og du får nogle øvelser der kan bruges. De er en del af de tidligere nævnte grundøvelser.

Stop mens legen er god

Selvom mobilitetstræning er både sjovt og gavnligt, er det også vigtigt at man stopper efter kort tid. Nogle kan klar længere end andre, men husk ALTID at vær opmærksom på træthed hos hunden. Hvis hunden f.eks. laver gentagne fejl, kan det være et tegn på træthed; også selvom den springer rundt og logrer med halen. Mobilitetstræning kræver fokus og både fysisk og mentalt, så selvom din hund måske ikke umiddelbart virker træt, kan den godt være det mentalt. De fleste hunde elsker at lave noget sammen med os, så de vil blive ved og ved, men bliver øvelserne hæftet med for mange fejl, så har de ikke den effekt vi gerne vil have. 

Hold dig til korte seancer, da fitnesstræning er hårdt for hunden. 

Nedkøling:

Selvom du stopper fitnesstræningen, er det jo ikke det samme som at du ikke må være sammen med din hund. I kan gå en lille tur som nedkøling efter træning eller lave andre aktiviteter sammen. Du kan også slutte med en lille hjemmemassage af din hund.